כתובות משרדינו

רחוב סוקולוב 29  הרצליה

רחוב התנופה 7 ירושלים

  • YouTube - White Circle
  • Facebook - White Circle
שרותי המשרד
משרד עו״ד מנחם א. כהן

©  כל הזכויות שמורות למשרד עו"ד מנחם א. כהן

כיצד להתכונן להליך גישור?

מה נכון לעשות בגישור גירושין ולקראתו?

 

מה לא לעשות?

 

כיצד להתכונן?

 

הכנה נכונה להליך גישור גירושין תגדיל את סיכויי ההצלחה שלכם. להלן המלצות חשובות ביותר, ארבע הראשונות ברמה עמוקה יותר ולאחר מכן שמונה המלצות ברמה הפרקטית:

הרמה העמוקה

 

1. אף אחד לא רוצה לפגוע בכם בכוונה – בן הזוג שלכם לא בחר בכם מראש כדי לנקום בכם או כדי להזיק לכם.

 

הוא מצידו שומר על האינטרסים שלו לקראת הפרידה, לעיתים זה על חשבונכם, אבל המטרה שלו אינה לפגוע בכם!

 

ברגע שמבינים שבן הזוג לא רוצה לפגוע בנו, אלא אולי לכל היותר רוצה את הטוב ביותר עבורו, וזה במידה מסויימת לגיטימי, הדברים נעשים פחות רגשיים וכך מגיעים לחדר הגישור פחות טעונים.

 

2. בן הזוג לא אשם במצבכמגשר וכיועץ זוגי אני יכול לספר לכם על תופעה מעניינת. כמעט כל מי שמגיע למשבר בזוגיות טוען "בן הזוג אשם במצב הזה".

 

הדרך הנכונה היא לשאול את עצמך "מה אני עשיתי לא נכון?”.

 

כל אחד מבני הזוג תרם את חלקו למשבר הזוגי: כל אחד עשה דברים או לא עשה דברים שהביאו לפרידה.

 

גם במקרים קיצוניים של בגידה יש לשני בני הזוג, בדרך כלל, חלק בהבאת הקשר לסיום. נכון, זה מקומם ואין שום ספק שבגידה היא דבר כואב ובלתי מוסרי, אבל חשוב לראות שבכל קשר לכל אחד יש את "התרומה" שלו לסיום הקשר.

 

כשאתם מגיעים לגישור עם ההבנה שגם אתם לקחתם חלק בפרידה הזו, המטען הרגשי כנגד בן הזוג פוחת וכך הדרך להידברות נסללת.

 

3. אתם לא יכולים לדרוש מבן הזוג להשתנות - עוד תופעה מעניינת היא שברוב המקרים כל אחד מבני הזוג אומר "אני רוצה שהוא ישתנה ב... ואז נוכל אולי להמשיך ביחד". אלא שאמירה שכזו נוגדת את עיצובו של האדם.

 

האדם יכול ומורשה לשנות רק את עצמו. לכן ההצעה היא לשאול "היכן אני יכול להתשנות?”, “האם אני עשיתי את כל מה שנראה לי נכון בכדי לקיים את הקשר הזה ולהציל אותו".

 

כאשר הציפיות מן הזוג הן ריאליות, כאשר האדם קודם כל בודק את עצמו, רמת המטען שלו כלפי בן הזוג יורדת וכך הוא יכול להגיע להסכמות בקלות רבה יותר בהליך הגישור.

 

 

4. שלום מתחיל בתוכי – ככול שאדם שלם עם עצמו ועם דרך חייו כך עולה הסיכוי שלו להשיג שלום עם סביבתו.

 

ככול שתרגישו שלמים עם ההחלטה להתגרש, ככול שתרגישו שלמים עם החיים שלכם עולה הסיכוי שלכם לסיים את הקשר בשלום.

 

נכון, שלמות עצמית היא דבר גדול ומדובר בעבודה אישית לחיים שלמים, אבל טוב לזכור לקראת הליך הגישור שהשלום מתחיל בכם.

 

הרמה הפרקטית 

5. שפה נקיה וכבוד הדדי – הליך גישור לגירושין נועד להביא אתכם להסכם גירושין פשוט ומהיר. הוא לא נועד לפתור את כל בעיות העבר או להיות זירה לפורקן המתחים שלכם.

 

כאן מגיעה המלצה חשובה ביותר: בהליך הגישור שמרו על שפה נקייה, אל תביישו את הצד השני ואל תפגעו. כבדו אותו.

 

בנוסף, אם מתחילה מחלוקת עצרו מיד. בקשו הפסקה, צאו החוצה לכמה דקות או בקשו פגישה אישית אם המגשר.

 

בזמן הזה תרגעו וכך לא תגיבו בצורה אימפולסיבית שתיצור נזקים. לאחר מכן תתחילו שוב בצורה נקיה.

 

(במשרדי סיכויי ההצלחה בגישור הם מהגבוהים בארץ ואחת הסיבות לכך היא שמירה קפדנית על הכלל החשוב הזה).

 

6. יושר וכנות – אנשים קולטים מיד נסיון מרמה או חוסר יושר. מומלץ להיות ישרים ואמיתיים, כך בן הזוג יגיב אליכם בכנות וביושר וכך התהליך יתקדם לו מהר לסיום פשוט.

 

אם אתם ישרים זה לא אומר שאתם צריכים לחשוף את כל העמדות שלכם, מותר לכם כמובן לשקול מה טוב לכם, מה נכון עבורכם ולשמור חלק מהמידע אצלכם.

 

 

7. פרגנו לבן הזוג – אם בחרתם בבן הזוג הזה כנראה שיש בו גם הרבה מעלות טובות. מצאו את הזמן, בתחילת הדברים וגם בהמשך, להגיד דברים טובים על בן הזוג, לתמוך ולתת לו הרגשה נעימה וטובה.

 

אל חשש, אם אתם מפרגנים לו זה לא אומר שהדבר יפגע בזכויותיכם, להפך – אם תגידו על בן הזוג שלכם דברים טובים הדבר בדרך כלל רק יעורר בו רצון "להחזיר לכם את הטוב הזה" באמירה טובה עליכם או בגמישות מצידו בנושאי ההסכם.

 

כמו שאומר הכלל הבסיסי – תיתן טוב, תקבל טוב (ומותר גם לחייך לבן הזוג בגישור...).

 

 

8. הכירו את התחום – לפני פגישת הגישור הכירו את הזכויות שלכם דרך האינטרנט או בפגישת יעוץ עם עורך דין.

 

הכרת הזכויות והחובות תוכל לעזור לכם לקבל החלטות בגישור, תדעו על מה אתם מוכנים לוותר ועל מה לא.

 

רק זכרו - זה חשוב, אם אתם הולכים להתייעץ עם עורך דין היזהרו. חלק מעורכי הדין ירצו לדחוף אתכם להליך משפטי שיכניס לכיסם כמאה אלף שקלים. אתם מצידכם תצעדו למלחמה כואבת שתיקח שנתיים של חורבן שיפגע בכל תחומיי חייכם. חורבן שיהפוך אתכם לאוייבים של ממש ויפגע בילדיכם קשות.

 

 

9. קבלו החלטות בצורה שקולה – החלטות שמתקבלות ממקום של כעס אינן מאוזנות בדרך כלל.

 

לכן, אם אתם כעוסים במהלך הגישור אל תקבל החלטות, אפשר לסיים את הפגישה ואפשר לבקש לחשוב על הדברים.

 

נסו להביט על הדברים מנקודת מבט חיצונית לכם – ממעוף הציפור. אתם בתקופה מאוד רגשית, מתוחה וסוערת ולכן קבלת החלטות צריכה להיעשות בזהירות ולא באימפולסיביות – והדברים נכונים גם להליך הגישור וגם מחוצה לו.

 

 

 

10. על הסדרי ראייה – במקרים רבים בהליך הגישור כל אחד מהצדדים רוצה להיות כמה שיותר עם הילדים ולפעמים הדבר מוביל למחלוקות.

 

הנסיון מלמד שלאחר מספר חודשים חלק גדול מהמתגרשים רוצים בדיוק את ההפך. פתאום רואים שהחיים לאחר הגירושין עמוסים, אין זמן לבד, דאגות כלכליות ואחרות פתאום נופלות רק על עצמנו ורוצים קצת זמן לניקוי ראש.

 

לכן בזמן הגישור נסו לחשוב קצת קדימה ואולי תחשבו "לשחרר" קצת בעניין הילדים ולזכור שחשוב שהילדים יהיו גם עם הצד השני.

 

 

11. לא להיבהל מאי הסכמה – מגשר מנוסה לא מתרגש מחוסר הסכמה של הצדדים, נסו גם אתם לנהוג כך. על הכל, כמעט, אפשר לגשר ולהתגבר.

 

אין הסכמה – לא נורא, תחזרו אל העניין בשבוע הבא. תאמינו שתפתרו את העניין ופתאום יגעו פתרונות מפתיעים.

 

12. שימרו על עצמכם – לפני פגישת גישור ובכלל בתקופה המתוחה הזו תקפידו על שלושה דברים ללא פשרות – אוכל, שינה וספורט.

 

אל תגיעו עייפים או רעבים לפגישת הגישור!

 

תעשו ספורט באופן קבוע וכך תפרקו חלק מהמתחים!

 

 

 

בתקווה גדולה,

ובברכת שלום עליכם,

עו"ד מנחם א. כהן

מגשר גירושין, יועץ זוגי ונוטריון