077-701-7000
טלפנו לשיחת יעוץ ללא תשלום
שלושת הרמות לפתרון מחלוקות
שלושת הרמות לשלום פנימי וליישוב מחלוקות
לפניכם מאמר ארוך במקצת, רצוי להקדיש לו את הזמן, כי הוא יכול לשנות נתיב חיים, ממש כך.
התואר השני שלי הוא ביישוב סכסוכים ומשא ומתן. ניהלתי אלפי שעות של גישור במטרה לפתור מחלוקות בעיקר בין בני זוג בנוגע לסוגיות שונות, חלקן מורכבות ביותר, חלקן עסקו בסכומי כסף גדולים מאוד ורובן היו בעלות מרכיב רגשי עמוק. מתוך הידע והניסיון אני רוצה בחלק הבא לעזור לנו לפתור סכסוכים ביתר קלות עם בן הזוג ועם כל אדם.
הדרך שבה אדם פותר מחוקות נובעת מהגישות הפנימיות שלו, אותן גישות גם יקבעו עד כמה האדם יכניס לחייו מחלוקות ועד כמה הוא ימנע מהן.
מידת השלום הפנימי של האדם, נקודות המבט שלו על עצמו ועל אחרים והבנת הרבדים העמוקים שבחיים יקבעו כיצד הוא יתייחס למחלוקות, כיצד הוא יפתור אותן וכיצד הוא ילך לישון לאחריהן.
בטרם נכיר את שלושת הרמות אציין:
1. המילה שבה אשתמש היא מחלוקת ולא סכסוך. המילה מחלוקת מרמזת על כך שכל אחד מהצדדים רואה ומבין חלק מהתמונה, היא מרמזת לכך שתמיד יש אמת מסוימת בעמדה של האחר, היא מרמזת לכך שהחלקים השונים שאותם מייצגים שני הצדדים יכולים להתחבר ולבנות תמונה שלמה יותר ויפה יותר.
לא אשתמש במילה סכסוך שמרמזת על התמקדות ב"סך" - בשורה התחתונה, בעמדה - זו נקודת מבט צרה שעלולה להוביל לריחוק וקיטוב. יתרה מזאת המילה "סך" פירושה להסתיר. בסכסוך הצדדים הולכים ונעשים מוסתרים זה מזה.
2. כפי שאוכל לא נועד רק על מנת שנריח אותו, כך מחלוקת לא נועדה רק על מנת שנפתור אותה, היא נועדה לאפשר לנו התבוננות פנימית והתפתחות אישית.
החיים מלאים במחלוקות, החל מאלו שמתגלות בתור לקופה ועד למחלוקות בהליך גירושין. המחלוקות הן חלק חשוב מאוד במסע החיים. יש להן תפקיד, הן ההזדמנות שלנו לגלות את עצמנו. בעזרת מחלוקת אדם יכול ללמוד לשלוט טוב יותר בדחפים שלו, לשפר את עצמו ולהתעלות למרחבים מופלאים - כפי שנגלה מיד.
מחלוקת היא הזדמנות לחשוף את הפנימיות שלנו ולעדן אותה
כעת, בואו נתבונן ביחד בשלושת הרמות.
הרמה הראשונה ליישוב מחלוקות - אני
ברמה הזו האדם מביט על מחלוקת מתוך מיקוד עצמי ודרך שאלות כגון - כיצד אוכל לסיים את המחלוקת בניצחון שלי? כיצד אוכל לקבל כמה שיותר מהמצב הזה, גם על חשבון האחר?
השאלות הללו מבוססות על עמדה ילדותית הנובעת מנקודת מבט צרה. בחדר הגישור ניתן לראות בצורה ברורה - ככל שאדם מרוכז בעצמו, כך הוא פותר את המחלוקות שלו בקושי רב יותר, כי אין לו יכולת לשתף פעולה עם האחר.
ככל שהוא רוצה לקבל יותר כך הוא מקבל פחות, כי הצד האחד בדרך כלל מחזיר לו את אותה גישה ומנסה לקחת ממנו כמה שיותר. המיקוד העצמי שלו גורם למחלוקת להימשך זמן רב יותר וכך לעיתים נפגעת היכולת שלו לעבוד, השקט שלו הולך ונעלם וכך גם השמחה שלו, הוא מדביק אחרים במתח שחי בו - גם את הילדים שלו. לפעמים בכדי "לנצח" את האחר הוא יגיע להליכים משפטיים שיגרמו לו להוצאות כבדות ולשנים של סבל.
ברמה הזו האדם פועל שלא בדרך ארץ - כי דרכה של ארץ היא שיתופיות, ולכן הוא מבדיל את עצמו מהעולם ומתרחק ממנו.
הוא לא יראה את האחר ולכן האחר גם לא יראה אותו, הוא לא יבין את האחר ולכן אנשים לא יבינו אותו, הוא יגלה נוקשות במשא ומתן שלו וכך יגלה את הנוקשות שיש באחרים. הוא יתפוס את האחר כמנוגד לו, לכן כל דבר שהוא יתן לאחר וכל שקל שעליו הוא יוותר יחשב מבחינתו כהפסד כואב ומיותר.
ככל שאדם מרוכז בעצמו כך הערך שהוא יפיק מהחיים יהיה נמוך יותר - כי היכולת שלו להתחבר אליהם תהיה נמוכה, הוא פחות יאהב את עצמו ואת החיים.
ככל שאדם יתרכז בעצמו כך הוא יתרחק ממהותו האלוהית שמבקשת לראות את האחר, את הטוב שבו ולהעניק לו באהבה, כך הוא יתרחק משליחותו בעולם.
המיקוד העצמי שלו יעורר בו יותר ויותר חוסר יציבות וחוסר ביטחון - כי הוא לא יוכל לסמוך על אחרים שלדעתו השגויה חושבים תמיד על עצמם. המחלוקות שלו יגרמו לו טלטלות, לפעמים עזות מאוד.
ככל שהוא יתמקד בעצמו כך המצב הבריאותי שלו עלול להתדרדר. חוסר שיתוף הפעולה שלו עם חלקי הבריאה השונים ישתקף בגופו - איבריו ותאי גופו ישתפו פעולה בצורה חלקית ולעיתים מערכות הגוף יתנגדו זו לזו.
בחלקים הנמוכים יותר של הרמה הזו האדם יהיה מוכן לפגוע באחרים. הוא יצדיק את עצמו בסיפורים שונים כגון: "זה בסדר לפגוע באחר, הרי גם הוא מוכן לפגוע בי".
הוא יחשוש ליצור ולפעול בעולם, הוא יחשוש לממש את החלומות שלו כי הוא יחשוב בטעות שהעולם הוא מקום קר מנוכר ואכזרי, בו אדם לאדם זאב. הוא לא יבין וגם לא ירגיש שהבריאה כולה רוצה לשתף איתו פעולה ולעזור לו בכל שאיפותיו.
ככל שהשנים יעברו כך יכולת החיבור שלו לאנשים תלך ותפגע, הוא לא ירגיש נוח להתחבר לאנשים כי הוא יחשוב בטעות כי לכולם יש גישה כמו שלו - כולם רוצים לנצח אותו וכולם רוצים לקחת לו את מה שיש לו. הוא לא יחשוף את הרגשות שלו בקלות - מתוך חשש שיתקפו את החולשות שלו. הוא יחשוש לאהוב ולקבל אהבה.
ככל שאדם נטוע ברמה הראשונה כך הוא יחשוב שהוא תמיד צודק והאחר טועה, לכן הוא בדרך כלל לא יבקש סליחה. הוא יחשוב שכולם חייבים לו, שכולם צריכים להעריך אותו ושכולם אמורים להודות לו - העמדה המשובשת הזו תכניס אותו להרבה צרות.
נקודת המבט שלו תהיה חומרית יותר, הוא יתרכז בכמה הוא מקבל וכמה לוקחים ממנו, הוא יתקשה לראות את הערך הרוחני שבדברים - שמירה על יחסים טובים, נתינה, השפעה, התפתחות, שימוש דוגמא לילדיו ולאחרים.
הוא יהיה במרוץ בלתי פוסק וירדוף אחרי הדברים שאחרים עלולים לקחת לו, המרוץ הזה יתיש אותו.
הוא ירגיש כי הוא לא נאמן למהותו, לכן יתעוררו בו תסכול מתח ומרמור. חוסר הנאמנות שלו לעצמו יסלול את הדרך להתנהגות לא נאמנה לאחרים.
כל האמור ינבע מחוסר שלום פנימי עם עצמו שיוביל אותו למאבקים חיצוניים קשים.
אל דאגה מיד נגיע לחלקים אופטימיים יותר .
הרמה השניה ליישוב מחלוקות - אנחנו
ברמה הזו השאלה שתנחה את האדם היא שונה לחלוטין: כיצד ניתן לפתור את המחלוקת בצורה הטובה ביותר - עבורי וגם עבור האחר? כיצד נוכל לשתף פעולה לטובת שנינו?
ככל שהאדם יוכל לראות באמת את הצרכים של האחר, ככל שהוא ירצה בכנות שלאחר יהיה טוב, כך המשא ומתן שלו יהיה נעים ומכבד יותר, כך הוא יפתור מחלוקות ביתר קלות, כך המחלוקות שלו יהיו פחות חריפות.
באופן מדהים ביותר, ככל שהוא יחשוב על האחר ויתחשב בו כך הוא יקבל יותר - גם במחלוקות עצמה וגם במישורים רבים נוספים. ככל שהוא יעניק לאחר כך בדרך כלל האחר יעניק לו, ככל שהוא יתחשב יותר גם האחר בדרך כלל יתחשב בו.
הקשרים שלו יהיו טובים יותר, הוא יהיה אדם שמח יותר והוא יאהב את החיים יותר. הוא ירגיש שהעולם הוא מקום שנעים לחיות בו, הוא ירגיש שאנשים הם טובים במהותם - ובאופן מרתק הוא יפגוש אנשים טובים ואת הטוב שבהם. הביטחון העצמי שלו ילך ויגדל ככל שהשנים יעברו.
הוא ירגיש נוח יותר לפעול בעולם, לעבוד, ליצור, לתקשר, לדבר, לדמיין ולחלום. הוא יחוש שהעולם תומך בו וברצונות שלו, הוא יקבל עזרה ממקורות מפתיעים. ככל שהשנים יעברו כך תהיה לו נטיה לגדול, ללמוד ולהתפתח, רעיונות חדשים יפרחו בתוכו, הוא יגשים את עצמו ללא חשש ויעזור לאחרים להגשים את עצמם.
הוא לא יחשוש מכך שאנשים רוצים לקחת את מה שיש לו, הוא ידע כי השפע קיים בבריאה לכל דורש, לכן הוא יהיה בדרך כלל נינוח ולא במרדף שנועד להשיג את האחר, הוא יוכל למצוא את השקט שיש בתוכו ולהרגיע את עצמו בקלות.
יכולת החיבור של אדם שכזה תהיה גבוהה, הוא ירגיש נוח להתחבר לאנשים, הוא ירגיש בטוח לחשוף את עצמו ואת הרגשות שלו, הוא ירגיש בטוח לאהוב ולקבל אהבה.
במישור הבריאותי, ככל שהאדם ישתף פעולה עם האחר ויתחבר אליו כך הגוף שלו יפעול בצורה טובה, האיברים השונים יפעלו בהרמוניה לסילוק רעלים ולתמיכה הדדית זה בזה. תפוקת הלב תהיה טובה וסדירה, המערכת העצבית תפעל כראוי והשקט שבו ישפיע לטובה על בריאותו.
ברמה הזו האדם יוכל לראות כי לפעמים הוא טועה, לכן הוא גם ידע לבקש סליחה. הוא יבין כי מחלוקת היא הזדמנות לצמוח ולגדול. הוא יהיה מוכן לשמוע דעות אחרות וגם לשנות את עמדתו.
הוא לא יתמקד רק בחומר, לא רק בעמדות שלו ושל האחר ולא רק בשורה התחתונה. הוא יבין את חשיבות התהליך, הוא ירגיש את האחר, הוא ישתדל להעניק לו כבוד והערכה מתוך הבנה שזה גם מה שהוא עצמו מבקש ומתוך רצון אמיתי לעשות טוב.
הוא יוכל לראות את הפן הרוחני שבכל מחלוקת - את החשיבות של שמירה על יחסים טובים, את החשיבות של שמירה על עקרונות ובמיוחד את הרצון לאהבה שמסתתר מתחת לכל מחלוקת.
ככל שאדם מתעלה בתוך הרמה השניה כך הוא יבין את ערכו הרב של השלום ולכן הוא ישאף אליו ככל יכולתו.
ברמה עמוקה יותר, ככל שאדם מצליח לראות את הטוב שיצא גם לאחר כך הוא מתקרב למהותו האלוהית, כך הוא חושף אותה בתוכו. ההתחשבות שלו באחר, המבט המתחשב והמוכנות להעניק יחזקו את החיבור שלו לכוח הבורא והמעניק שבתוכו.
לכן, הוא לאורך השנים הוא ירגיש טוב יותר ויותר וגם יממש את שליחותו בעולם ביתר קלות - אולי דרך המקצוע שלו, אולי דרך המשפחה שלו אולי דרך חיי היום-יום שלו.
מימוש מהותו האלוהית תגרום לו לתחושה שהוא נאמן לעצמו וליעודו, לכן הוא יגלה נאמנות גבוהה לאחרים ולבת הזוג שלו.
ברמה השניה האדם ידע היטב כי הדרך הטובה ביותר לפתור מאבק הוא לא להיכנס אליו. ככל שהוא יזכור שיש תמיד אמת בדברי האחר וככל שהוא יאמין שאפשר לפתור כל דבר בשיחה והבנה כך אכן מחלוקות יהיו פחות ופחות בחייו.
זהירות נדרשת: אם אדם רוצה להתחשב באחר ולהעניק לו כדי שהאחר יחזיר לו בהתחשבות - הרי שהוא לא באמת נמצא ברמה השניה. הוא למעשה נמצא ברמה הראשונה כי הוא מרוכז כל כולו בעצמו, כל המחשבות והמעשים שלו נועדו עבורו, כל הנתינה לאחר היא בשורשה רצון לקבל עוד ולכן אין זו התחשבות אמיתית.
במקרים שכאלה האחר מרגיש בקלות את המיקוד העצמי של האדם, הוא מרגיש כי ההתחשבות מזויפת. לכן האחר לא יחזיר לו בנתינה כנה.
כעת הגיעה העת להכיר את הרמה השלישית, בה מסתתרת חגיגת הקיום האנושי.
הרמה השלישית ליישוב מחלוקות - העולם כולו
המעבר בין הרמה הראשונה לשנייה הוא משמעותי מאוד, המעבר לרמה השלישית הוא משמעותי הרבה יותר ומרומם פי כמה. מיד נראה מאפיינים של אדם שנראה על אנושי, אבל למעשה הוא קיים בכולנו, מבקש ואפילו זועק להתגלות. האם ניתן לו דרור?
לרמה הזו עולים צעד צעד, בכל פעם כדאי לטעום ממנה מעט. ברמה הזו האדם מביט על המחלוקת דרך נקודת מבט גבוהה - הוא משתדל לראות לא רק את הטוב שנוגע אליו ואל האחר אלא לעולם בכללותו.
הוא יודע כי כל מחלוקת היא הזדמנות להגדלת האהבה שבו ובעולם, לגילוי האמת והשלום. הוא יודע כי בכל מצב, מקום וזמן מסתתר טוב עילאי, גם ברגעי אי הסכמות - וכי לנו יש את הזכות לזהות אותו ולחשוף אותו.
הוא יודע היטב כי לכל מעשה יש ערך רב והדים למרחקים, כל התחשבות באחר היא בעלת ערך בלתי ניתן למדידה, היא נרשמת בתוכו לנצח - וגם נרשמת בעולם כולו.
השאלות שמנחות אותו הן: מהו הטוב שמסתתר במחלוקת הזו? כיצד הנדיבות שבי תוכל לקבל ביטוי במצב הזה? כיצד אוכל לגלות יותר את המהות האלוהית באמצעותה?
הוא יוכל לראות בכנות את הצרכים של האחר. באופן מפתיע, ההתחשבות שלו תגרום לו ברוב המקרים לקבל במשא ומתן הרבה יותר ממה שיקבלו האנשים בשתי הרמות הקודמות.
המחלוקות של אדם שכזה יתנהלו בענווה, בשקט, בהבנה, בכבוד וגם עם חיוך. בבסיס המחשבות והמילים שלו תהיה ההבנה כי לאחר יש רצון פנימי טוב - בכל אדם ותמיד. הוא ידע להתחבר קודם כל לרצון הפנימי שלו לעשות טוב וכך יאפשר לאחר לחשוף את אותו רצון בתוכו.
ככל שהוא ישאף אל הטוב - כך הטוב ימלא כל תא בגופו, ככל שהוא יהיה נדיב יותר - כך העולם יהיה נדיב כלפיו פי כמה וכמה, ככל שהוא יחלוק עם האחר כך השפע יגיע לפתחו בקלות רבה יותר. למעשה הוא לא יזדקק לדבר כדי להרגיש את השפע שבבריאה, הוא לא יזדקק לדבר כדי לחוש מלא ומסופק.
אדם שמגיע לרמה השלישית לא צריך להשיג משהו כדי להיות מאושר או כדי למלא את יעודו. מה שברשותו מספיק לו, ומה שאין לו אינו חסר לו כלל. לכן, יש לו יכולת לוותר בקלות על מה שיש לו.
ברמה הזו האדם יודע היטב כי כל מה שבבעלותו לא באמת שלו, אין לו באמת בעלות על דבר בבריאה, אפילו לא על עצמו. הוא יודע כי כל דבר שברשותו ניתן לו בהשאלה ולזמן מוגבל.
ברמה הזו האדם נינוח ושקט, הוא בנוכחות - לכן האחר מרגיש שהוא איתו ומבין אותו. הנוכחות שלו מאפשרת תקשורת ברמה גבוהה מאוד שיכולה להוביל להסכמות ביתר קלות. הוא ידע לקבל בהרמוניה ובדרך כלל בנינוחות כל תוצאה, הוא ידע שגם בתוצאה שאינה טובה מבחינתו יש טוב שיתגלה בהמשך.
כעס לא ינהל אותו, הוא יופיע בו לעיתים אבל יקבל את המקום הראוי לו. הרגש לא ינהל אותו במחלוקות, הרגש יהיה הגשר שיאפשר את החיבור לאחר ואת הבעת החמימות האנושית.
מצד אחד הוא ישאף בכל מחלוקת לבירור הדברים ולחקר האמת, מצד שני הוא ידע להתגמש במקומות הנכונים. הוא ידע שיש אמת אחת, אבל כל אחד מביט עליה מכיוון אחר - לכן הוא יודע כי לעולם הוא לא יבין את האחר תום.
תמיד יש אמת בדברי האחר
במישור הבריאותי האדם יהיה עמיד יותר למחלות, הגוף שלו יפעל בצורה הרמונית וכמכונה משומנת היטב אשר מנוהלת על ידי גורם אחד, גורם שמנהל אותה בצורה מעולה ומטפל בה בצורה נכונה - הנשמה שלו. הוא יזדקק יחסית למעט אוכל ולמעט שינה בכדי לתפקד טוב. הכוח העיקרי שיזין אותו הוא לא המזון, אלא כוח הנתינה.
האנשים ברמה הזו מתחברים לאנשים במהירות, כי ביכולתם לראות באופן מידי את הערך העצום שיש בכל אדם וכי הם מרגישים תחושת אחדות עם כל בריה שהיא, למעשה הם יודעים כי המחלוקת היא ההזדמנות להתעלות ולחוש את אותה אחדות.
זו הסיבה לכך שאדם שפוגש אותם מיד מרגיש שמחה והשראה. האנשים ברמה השלישית גורמים לאדם האחר להרגיש בבית, לצדם קל לו יותר להרגיש את מהותו הטובה והעליונה. לכן, לאדם ברמה הזו יהיו קשרים עמוקים עם אחרים, קשרים נשמתיים בעלי ערך רב וחיבור חזק.
ברמה השלישית האדם יכול להיות שמח בכל מצב, הוא מכיר תודה על הטוב וגם על הפחות טוב - הכרת התודה היא שורש שמחתו, הוא יודע כי בעומקם של דברים לא מגיע לו דבר מאיש ולכן מודה על כל דבר בחייו.
ההגשמה שלו תהיה לעזור לאחרים להגשים את עצמם. ככל שהוא יעשה זאת כך הוא ידע שהוא ממלא את יעודו בעולם.
ברמה הזו האדם מבין שהוא יכול לטעות ולכן הוא בוחן את עצמו בצורה מעמיקה ויסודית. הוא ישתדל לבטא את האמת בצורה המדויקת ביותר ויתנצל על כל טעות שביצע.
הוא יבין שהטעויות של האחר לא מתרחשות במקרה ולכן הן לא יגרמו לו מרמור רב, הן יהיו הזדמנות מבחינתו להיזכר כי האחר הוא אנושי בדיוק כמוהו.
ברמה השלישית האדם יעשה מאמצים גדולים בכדי שלא לפגוע באחר במילים או במעשים - גם אם תהיה להם חוסר הסכמה קיצונית. הוא ישתדל ככל יכולתו שלא לחשוב שום מחשבה שלילית על האחר.
ברמה הזו האדם יכבד את החומר אבל יזכור כי הוא חולף. הוא ישתדל לראות את הפן הרוחני שבכל דבר - הוא ידע כי הכסף יכול להיות ביטוי לאהבה, הוא ידע כי כאשר האחר מרים את קולו הוא למעשה מבקש - תראו אותי, תקבלו אותי ותנו לי בבקשה מקום.
הוא יבין כי לעומת החומר הזמני, הרוח היא נצחית. לכן הוא יעדיף בדרך כלל לקבל מעלה טובה או זכות מאשר לקבל משהו חומרי ולכן הוא יעדיף בדרך כלל לוותר לאחר. הוא יזכור שמימד הרוח מעצב את החומר ולכן הוא ישתדל להשפיע באופן רוחני - בתפילה, בכוונה, בברכה, בחיוך במילים טובות.
ברמה הזו האדם יודע ומרגיש כי השלום הוא הכלי לכל הברכות, לכן הוא תמיד יחתור אליו. אף אחד לא יוכל לדחוק בו אל המלחמה כי הוא מבין שממנה לא יוצא אף מנצח.
ראיית העולם שלו אומרת: במקום אני - אנחנו ואחדות, במקום איך אני יכול לקבל - איך אני יכול להעניק, במקום אני אראה לו - מה הוא מראה לי, במקום איך אני יכול לממש את עצמי למרות ההפרעות של האחר - כיצד אני יכול לעזור לו לממש את עצמו.
ככול שאדם במחלוקת מרחיב את נקודת המבט שלו ורואה את האחר, כך גם הוא עצמו מתרחב ומתעצם
אט לאט
נגלה מעט
מי אני מי את
ואולי אולי נלמד
לותר
ולתת יותר
עד שתותר
רק אהבתנו
אהוד מנור
ברמה העמוקה יותר
ברמה השלישית האדם מבין כי דרך השאיפה שלו אל השלום ואל הטוב הוא למעשה יכול לגלות את הכוח שברא את העולם ולשרת אותו נאמנה. דווקא המחלוקות הן הזדמנות גדולה מבחינתו להתקרב לבורא ולתת לו מקום בתוכו וסביבו.
הוא יגלה את מהותו האלוהית יותר ויותר, יתרה מכך - הוא בעצמו יגרום נחת רוח לאותה מהות שיצרה אותו, באמצעותו היא תהפוך לשלמה יותר.
ככל שהוא יתחבר אל הכוח הבורא כך הוא לא ירגיש במחלוקת אף פעם, הוא לא ירגיש שהאחר והוא חלוקים אלא שהם חלקים שיוצרים את השלם. הוא תמיד יכול להבין באמת את עמדת האחר, הוא אפילו יכול לשכפל אותה כמעט במדויק בתוכו.
החיבור לאלהות שבו תאיר את חייו ואת חייהם של רבים אחרים. ככל שהוא יצליח לגלות בתוכו את הכוח הבורא כך הוא יעזור לאחרים לגלות אותו בתוכם - מעצם נוכחותו.
רמת הנאמנות הגבוהה של אדם זה ליעודו תגרום לו להיות נאמן בכל מישורי חייו וכלפי כל אדם.
החיבור שלו למקור היוצר תאפשר לו ליצור בקלות וללא הפסק. רעיונות ינבעו ממנו כמעיין המתגבר, ההגשמה שלהם תתרחש בטבעיות ובקלות.
הוא ישקיע את האנרגיה שלו במקומות הנכונים ובדרך הנכונה, לכן הוא יקבל תוצאות משמעותיות ומבלי להשקיע מאמץ מיותר.
הוא סומך על הכוח הבורא. הוא יודע כי כל מה שעובר עליו מתרחש מתוך השגחה, ביד מכוונת ונועד לטובתו, גם אם הדברים קשים או לא נעימים.
ככל שהוא סומך על הכוח הבורא, כך הוא סומך יותר על עצמו ועל אחרים. לכן הוא פועל בעולם בבטחון, בשמחה ובחופשיות.
כאן מגיעה נקודה שיכולה להפתיע: אם רבים מבקשים "למצוא את עצמם" האדם הזה הולך ומאבד את עצמו. הוא מבטל אט אט את רצונותיו ומאחד אותם עם הרצון הגבוה של הבריאה - הוא לא פועל למען עצמו אלא למען אותו רצון שגדול ממנו.
הוא מבין כי המחשבות שלו חשובות, שהרגש שלו צריך לקבל מקום, אבל אסור לו לנווט את הספינה אך ורק לפיהם. דווקא הביטול העצמי גורם לו למצוא את המהות העליונה שבו ובאחרים, את הטוב האינסופי שגלום בו ואת האהבה האדירה שרוצה לנבוע ממנו לבריאה כולה.
ברמה הזו האדם יודע כי קדושה פירושה נתינה, הוא ינהל את המחלוקות שלו בקדושה - הוא ישאף בכל מחלוקת לתת מעצמו - תוך שמירה על האמת, על הערכים שלו ועל הדרך הברורה שלו.
לעיתים הוא יעדיף לתת לאחר מאשר לעצמו, מתוך הבנה כי נתינה לעצמו פירושה נתינה לאדם אחד, ואילו נתינה לאחר שמגיעה מהלב היא למעשה נתינה לפחות לשני אנשים - האחר יקבל את מה שהוא זקוק לו והוא יקבל התעלות מעצם הנתינה, הנדיבות וההתחשבות. הוא מבין כי נתינה שכזו יכולה להיות התגלמות האחדות והאהבה.
הוא יבין כי כל צעד של שלום מביא לעוד שלום בעולם, ומחבר את הצדדים לעצמם. הוא ידע כי השלום מאפשר את שיתוף הפעולה, את החיים ואת השלמות.
השלום הפנימי שבו הוא זה שיאפשר לו לחיות חיים של שלום.
לפני החלק הבא חשוב לציין, אדם לא יכול לזייף את הרמה שבה הוא נמצא, לא כלפי עצמו ולא כלפי אחרים. אדם שמרוכז בעצמו משדר זאת לסביבה שלו וכך גם אדם שרוצה בטובת האחר - הדברים מקבלים ביטוי במילים, בגוון הקול, ברמת המתח. הם אפילו מופיעים על תווי הפנים.