top of page
Bridge Over River
האם אתם אוהבים את בן הזוג שלכם

הגששים שאלו: "דייג אוהב דגים?"
ברור שהדייג לא דגים! הוא אולי אוהב לאכול אותם, להתפרנס מהם. הדייג אוהב את עצמו והוא אוהב את טעם הדגים, לכן הוא דג אותם. הדייג למעשה אוהב את עצמו קצת יותר כאשר יש לו דג ביד. אין לו שום אהבה לדגים – להפך, הוא פוגע בהם.


רוב קשרי הזוגיות שנכשלים מבוססים על "אהבה" מזן דומה, שבה אדם אוהב את עצמו יותר כאשר הוא נמצא עם בן זוג שמספק לו צרכים שונים ולכן הוא חושב שהוא אוהב אותו. אני רוצה לדייק במינוחים ולומר בקול רם: זו לא אהבה אלא הנאה. גם במקרה זה, לאחר אי אילו שנים משותפות, עלולה להתרחש פגיעה בצד השני, כמו בדוגמת הדייג.

ברגע שבן הזוג ישתנה - כבר לא יהיה יפה, חכם, מצחיק או מרוויח, הוא כבר לא יספק את ההנאה ולכן טעם החיים המשותפים עלול להתמוסס – כי היחסים נעדרים בסיס של אהבה של ממש.

מי שבאמת אוהב את הדגים אולי יצלול בים כדי להתבונן בהם, אולי ילמד על אודותם, אולי אפילו ייצא במחאה נגד אכילת דגים. אוהב דגים יפעל בעבורם בגלל מי שהם ולא בגלל מה שהוא צריך או רוצה מהם.

אם גבר אוהב אישה בגלל תכונה חיצונית כמו יופי או סקסיות – הוא לא בהכרח אוהב אותה. ייתכן שהוא נהנה ממנה. אותם דברים חיצוניים ישתנו בוודאי במשך הזמן ואז הוא כבר לא ייהנה ממנה ולכן ישקול לפרק את השותפות שכבר אינה מעניקה לו ממנעמיה. הסתכלות זו דומה להסתכלות עסקית – אם העסק אינו מניב את התשואה המצופה – אפשר לסגור את העסק.

כמו כן, גם אם אותו בן זוג אוהב את התכונות של אשתו ואת יתרונותיה שאינם דווקא חיצוניים, כמו יכולת בישול או הכבוד שהיא רוחשת לו, הרי ששוב אין מדובר באהבה אלא בהנאה. יש סיכוי שאותו נהנה ינסה לכבול את זוגתו לאותן התנהגויות שנוחות לו ובכך לא ייתן לה את המקום להשתנות ולהתפתח, ובכך תתרחש הפגיעה בה. יתירה מזאת, אותו אדם עלול לנסות ולכפות על זוגתו לאמץ התנהגויות חדשות שיוסיפו לו הנאה ולאו דווקא לה. אני מדבר על פגיעה שאינה תמיד נראית לעין, אולם פגיעתה ניכרת.

לעומת זאת, אם גבר אוהב את אשתו, אוהב אותה ממש, לא רק אותו כשהוא איתה, הוא חש רגש של אהבה כלפי הדבר הפנימי שבה, שאולי ניתן לכנות אותו בשם "נשמה". הוא ירצה שלה יהיה טוב, ואם כך היא יכולה לבחור להשתנות והדבר לא יפריע לו, להפך הוא יתמוך בשינוי ובה.


אהבה שכזאת עומדת במבחן הזמן. השנים החולפות בזוגיות רק יעצימו אהבת אמת שאינה נגזרת של הנאה בלבד. הקשר יעמיק בחלוף השנים והרצון להיטיב עם האדם השני ילך ויגדל. השינויים הפיזיים כלל לא יהיו רלוונטיים, כי בסיס הקשר רוחני וקשור לאדם עצמו ולא לדברים החיצוניים והחולפים.

ואם תרצו דוגמה קיצונית – אדם אוהב ייתן לשני ללכת אם זהו רצונו ולא יכפה קשר זוגי בשום צורה ואופן.

האהבה שאני מדבר על אודותיה נזכרת במסכת אבות ה ט"ז:

"כָּל אַהֲבָה שֶׁהִיא תְלוּיָה בְדָבָר, בָּטֵל דָּבָר, בְּטֵלָה אַהֲבָה. וְשֶׁאֵינָהּ תְּלוּיָה בְדָבָר, אֵינָהּ בְּטֵלָה לְעוֹלָם"

לסיכום חלק זה של הפרק ברצוני לעשות מעשה אמיץ, בזהירות רבה, ולנסות להגדיר אהבה כפי שאני תופס אותה:


רגש טהור וכן של תמיכה במשהו או במישהו ורצון להיטיב עמו.


התקשרו ונשמח לייעץ ללא תשלום  077-701-7000 

מאמרים חשובים 

עשרת הדיברות למתגרשים

עשרת הדיברות למתגרשים

כיצד ומתי להודיע לילדים על ההחלטה

כיצד ומתי להודיע לילדים על ההחלטה

רק אחד מכם רוצה להתגרש? מה עושים?

רק אחד מכם רוצה להתגרש? מה עושים?

לקחת שליטה על החיים

לקחת שליטה על החיים

הוראות בטיחות לקראת פרידה

הוראות בטיחות לקראת פרידה

התפתחות אישית דרך גירושין

התפתחות אישית דרך גירושין

bottom of page