top of page
Bridge Over River
מן התורה - פשרה או מלחמה?

כחלק מכלל הדרכות התורה מופיעות בפרשת 'ואתחנן' חמש מילים משמעותיות: 'וְעָשִׂיתָ הַיָּשָׁר וְהַטּוֹב בְּעֵינֵי ה''.

את צמד המילים הללו- 'הַיָּשָׁר וְהַטּוֹב', מפרש רש"י בפשטות:"זו פשרה לפנים משורת הדין".


בהליך גירושין אפשר לפעול לפי מידת הדין. לדרוש את שמגיע, לעמוד על שלך ולא לוותר. אפשר לפעול לפי מידת הדין אבל בדרך כלל כשמדובר על יחסי משפחה הדרך הזו לא תביא להצלחה או לשקט נפשי.


יתרה מכך, מי שבוחר לפעול על פי הדין נדרש להליך משפטי שנמשך כשנתיים. בזמן הזה נפגע כל אחד מהצדדים בפן הכלכלי והנפשי. מעבר לכל, בחירה בדרך זו עלולה להחריף את הפגיעה בילדים – שנחספים למלחמה קשה.



לכל אחד יש את הזכות לדרוש את שמגיע לו לפי החוק היבש, אבל הדרישה מהאדם היא למשהו מעבר לכך. הדרישה והציפיה היא לעשות 'הַיָּשָׁר וְהַטּוֹב' על פי מילותיו של רש"י-"זו פשרה לפנים משורת הדין". אדם נמדד ביכולתו לגלות גדלות נפש ושאר רוח.


ואין הכוונה לוותר על שמגיע לך, לא! הכוונה היא לוותר על המחלוקת. פשוט להניח את הכעסים בצד ולדבר. בהליך גישור לגירושין הכל נפתר תוך כמה שעות!


הרמב"ן מפרש את הדברים כך- "תן דעתך לעשות הטוב והישר בעיניו כי הוא אוהב הטוב והישר. לפי שאי אפשר להזכיר בתורה כל הנהגות האדם עם שכניו ורעיו, וכל משאו ומתנו, ותיקוני הישוב והמדינות כולם. אבל אחרי שהזכיר מהם הרבה כגון 'לא תלך רכיל', 'לא תקום ולא תטור' ,ו'לא תעמוד על דם רעך' ,'לא תקלל חרש', 'מפני שיבה תקום' וכיוצא בהן, חזר לומר בדרך כלל שיעשה הטוב והישר בכל דבר עד שיכנס בזה הפשרה ולפנים משורת הדין"


לכן, אולי לפני שיוצאים לקרב ודורשים את כל שרק ניתן כדאי לעצור רגע, ללכת לים, לנשום עמוק ולחשוב - האם יהיה נכון להילחם במי שהיה אהובי עד לא מזמן? האם ארוויח מכך שאתקוף את האמא/האבא של הילידם שלי? מהי הדרך שאני בוחר לחיי - דרך השלום והפשרה או דרך המלחמה?


ולסיום, איזו דוגמא אישית אני רוצה לתת לילדים שלי?


בברכת הצלחה, בהערכה בתקווה ובחום,

עו"ד מנחם א. כהן

מגשר לגירושין, יועץ  זוגי ונוטריון

התקשרו ונשמח לייעץ ללא תשלום  077-701-7000 

מאמרים חשובים 

עשרת הדיברות למתגרשים

עשרת הדיברות למתגרשים

כיצד ומתי להודיע לילדים על ההחלטה

כיצד ומתי להודיע לילדים על ההחלטה

רק אחד מכם רוצה להתגרש? מה עושים?

רק אחד מכם רוצה להתגרש? מה עושים?

לקחת שליטה על החיים

לקחת שליטה על החיים

הוראות בטיחות לקראת פרידה

הוראות בטיחות לקראת פרידה

התפתחות אישית דרך גירושין

התפתחות אישית דרך גירושין

bottom of page