top of page
Bridge Over River
נאמנות

לדוד שלי הייתה חנות דגים בשוק בירושלים. ריח הדגים תמיד נדף מבגדיו בשובו הביתה, אבל הוא עצמו כבר לא הריח אותו. חוש הריח שלו התרגל ומבחינתו, האוויר בחנות הדגים היה צח כאוויר פסגות.


מצער מאוד שרבים מאיתנו אינם מריחים את ריח הבוגדנות, ריח שבטעות חמורה נוצרה אליו מעין התרגלות. יש האומרים שמדובר בניחוח נהדר וטוענים כי חוסר נאמנות הוא דבר תקין שמבשם את חייהם.


כבר נפגשתי לפני שנים עם אנשים שטענו בפניי ללא היסוס כי בגידה לגיטימית בעיניהם – אם מתוך תפיסה הגורסת כי אין פסול בדבר ואם בשל חוסר שליטה עצמית – היום חלקם גרושים.


בגידה בבן זוגי היא בעצם בגידה בעצמי, בעקרונות שלי, בהתחייבות לבן הזוג, באמת שלי, ביכולת להתמיד ולשמור על החשוב לי.


קשר ללא נאמנות הוא שקר. אי אפשר לבסס או לבנות על שקר שום דבר יציב ונקי. קשר המבוסס על שקר שווה לצ'ק שנחתם בדיו נעלם והוא יציב כמו בית מגורים שמבוסס על יסודות מפלסטלינה.


נאמנות היא הכלי שבו מתבשל התבשיל – הכלי שמחזיק אותנו ביחד. סדק בכלי יגרום לאיבוד הנוזלים של התבשיל ולהקדחתו. יש חשיבות רבה לשלמות הכלי.


אני רוצה לעצור רק לרגע ולייחד כמה שורות להדגשה חשובה: אין המשמעות של נאמנות היא אך ורק אי קיום מגע מיני עם בני המין השני, לא ולא. נאמנות היא מונח רחב הרבה יותר, הטומן בחובו מחויבות זה כלפי זה ברמות שונות, כנות, אחריות הדדית ומסירות.


נאמנות פירושה להאמין בבן הזוג וביכולות שלו.


נאמנות היא לחפש בבן הזוג שלי, מבלי להרפות, את הטוב שבו ולחזק אותו.


נאמנות היא הכרה בזכות הטבעית של בן הזוג לטעות.


נאמנות היא מתן חופש לבן הזוג מביקורת מיותרת.


נאמנות נותנת לבן הזוג את המרחב ואת הכלים להתקדם, לסייע לו היכן שהוא מבקש סיוע ומוכן לקבל אותו.


נאמנות היא לספר לבן זוגי שעשיתי משהו בניגוד למה שהוא היה מצפה ממני, מיד לאחר שהדבר קרה, גם אם מדובר על דבר-מה שנתפס בתור דבר קטן – אם חשבתי עליו משהו לא טוב, אם אמרתי עליו משהו שלילי, אם פעלתי כלפיו באופן לא ראוי, אם לא האמנתי בו. רק כך אפשר לשמר נאמנות  (וראו בעניין זה "מה גורם למרחק בין בני זוג").


אפשר לדמיין שלכל אחד מבני הזוג יש כמות של אנרגיה שמיועדת לבן זוגו – נקרא לה "אנרגיה בין מגדרית". האנרגיה הבין מגדרית רבת עוצמה והיא עוברת לבני המין השני בקלות רבה. היא כוללת דאגה אמיתית, חיבה, אהבה, מגע מיני, נאמנות, שמחה ועוד.


כפי שאיבר המין הזכרי מתאים לכל איבר נקבי אחר ולהפך, גם ברמה הרוחנית יכול להיווצר חיבור בין רוב הגברים לרוב הנשים, ודרך חיבור רוחני זה יכולה לעבור האנרגיה הבין מגדרית.


אבל אנרגיה זו אמורה להיות שמורה אך ורק לבן הזוג שלי (ועל כך תוכלו לקרוא עוד במאמר "האם האדם נועד לקיים קשר זוגי ארוך טווח").


מעבר של האנרגיה הבין מגדרית מגבר או מאישה למי שאינו בן זוגם עלולה להיות בגידה. הבגידה יכולה להתקיים ברמות שונות כמובן – שיחה אינטימית בעבודה, חיוך באוטובוס, פלרטוט או קיום מגע מיני.


קל מאוד להרגיש את מעבר האנרגיה הבין מגדרית לאדם אחר; אנו חשים מבוכה קלה, מן התרגשות, חוסר נוחות, יש "משהו באוויר". זהו אותו מבט מביך או רגע של חיבור קל.


אם אתם מרגישים את התחושות הללו, כנראה עברתם את הגבול, והדבר אומר שכדי להישאר נאמן יש לסיים את התקשורת הזאת.


נאמנות היא לתת ולייחד אך ורק לבן זוגי את אותה אנרגיה בין מגדרית. ראוי בהקשר זה לציין כי מעבר של האנרגיה האמורה לאדם הלא נכון מעודדת העברת אנרגיה נוספת אליו והתדרדרות "במדרון חלקלק" אל תוצאות בלתי הפיכות. רבים יעידו כי הם התחילו קשר מחוץ לנישואין דרך שיחות חולין שהפכו במהרה למעשים.


קחו בחשבון שבגידה, גם ברמה הקלה ביותר, מרחיקה אתכם מבן זוגכם. לאחר שבגדתם בו אתם חשים קצת פחות נוח לידו כי אתם מסתירים ממנו משהו, וככל שהבגידה חמורה יותר כך נוצר נתק גדול יותר. מרחק בין בני הזוג נוצר גם כאשר הבגידה כלל לא מתגלה – בן הזוג הבוגד יוצר את המרחק בכל מקרה, גם אם הוא לא שם לב לכך (ראו בהקשר זה: "מה גורם למרחק בין בני זוג").


אז איך נשמור על נאמנות?
המשיכו אתי לחלק השני של הפרק ואתן בידיכם כלים אפשריים לשימור.
ממני ברצון עמוק,
מנחם כהן.

התקשרו ונשמח לייעץ ללא תשלום  077-701-7000 

מאמרים חשובים 

עשרת הדיברות למתגרשים

עשרת הדיברות למתגרשים

כיצד ומתי להודיע לילדים על ההחלטה

כיצד ומתי להודיע לילדים על ההחלטה

רק אחד מכם רוצה להתגרש? מה עושים?

רק אחד מכם רוצה להתגרש? מה עושים?

לקחת שליטה על החיים

לקחת שליטה על החיים

הוראות בטיחות לקראת פרידה

הוראות בטיחות לקראת פרידה

התפתחות אישית דרך גירושין

התפתחות אישית דרך גירושין

bottom of page