top of page
Bridge Over River
יתרונות גישור גירושין לילדי בני הזוג

הדרך הטובה ביותר להגיע לגירושין בהסכמה היא ככל הנראה הילדים. הם המכנה המשותף והחשוב ביותר של שני ההורים ועבורם הם מוכנים לעשות הרבה.


אם כל אחד מבני הזוג יראה רק את עצמו ואת צרכיו עולה הסיכוי שהוא ירצה להמשיך ולהלחם. לכן, לפני שאתם בוחרים את הדרך לסיום הסכסוך, בחנו עד כמה הליך גישור גירושין טוב ואף חיוני לילדיכם:


1. גישור גירושין מסיים את פרק הנישואין בהסכמות ומגבש בין ההורים שפה של הידברות גם לקראת חייהם כגרושים. שפה זו של הידברות בין ההורים חשובה מאוד לילד, הוא חש שהוריו מגובשים, למרות פרידתם, הם יציבים ואינם מלאים בכעסים זה כלפי זה ואינם ממלאים אותו במטענים וכעסים כלפי ההורה השני.


2. במשבר גירושין חריף נפגמת יכולת ההורות של המתגרשים. למרות כל המאמצים מרגישים הילדים זנוחים ברמה זו או אחרת והמשבר האישי של הילדים, מעצם הגירושין, לא תמיד זוכה להתייחסות הראויה מצד הוריהם. הסיכוי למשבר כזה פוחת בהליך גישור גירושין, שמטבעו יוצר פחות כעסים ומתחים, וגם אם בכל זאת נוצר משבר שכזה הוא נמשך פרק זמן קצר יחסית.


3. עצם פרידת ההורים היא דבר קשה לילד. מחקרים מראים כי פרידה זו עלולה לגרום לנזקים בהתפתחות הילד ובהתנהגותו*. כאשר הפרידה נעשית בהידברות בין ההורים, כפי שקורה בגישור גירושין, תוך מתן מידע רלוונטי לילדים ותוך הבהרה פשוטה שההורים החליטו לא לחיות יחד, ולא מדובר פה על מלחמת עולם, הרי שהנזקים מאותה פרידה פוחתים במידה ניכרת וגם המתח שחווים הילדים. כך לדוגמה, אני מקפיד בהליכי גישור גירושין להעלות לדיון את השאלות הנוגעות לאופן שבו יודיעו ההורים לילדים על הגירושין – מתי, איך, איפה, מה להגיד... – אלו הם נושאים רגישים שלא יעלו לדיון בבית המשפט.


4. עם פרידתם של אבא ואימא עולות המון שאלות לילד, כגון עם מי אני אהיה? היכן נגור? האם נעזוב את הבית? מתי אני אראה את אבא או את אימא? איפה יהיו הדברים שלי? אולי אני יכול לעזור להם לחזור להיות ביחד? כאשר הליך הפרידה מבוצע בבית המשפט הוא אורך זמן רב, אפילו שנים, לכן חוסר הוודאות של הילד גדל.


ישנה תקופת מעבר ארוכה ללא בהירות, הילד חש במתח שבין ההורים והנזקים הולכים וגדלים. לעומת זאת, הליך גישור גירושין יכול להסתיים תוך שבועות מספר, עוד לפני שהילדים בכלל יודעים שאבא ואימא עומדים להיפרד – ואז, לאחר חתימת הסכם הגירושין, אפשר להסביר להם שאבא ואימא נפרדים, היכן הם יגורו, מה יקרה ולמה. כך הם מקבלים מסר ברור, יציב ואחיד משני ההורים, מסר ששומר על יציבותם ועל אורח חייהם עם חוסר ודאות מינימאלית.


5. פתרון יעיל ומהיר של הסכסוך בגישור גירושין מראה לילד כיצד הוא יוכל לפתור מחלוקות בחייו באופן יעיל וכיצד יש להתייחס למחלוקות בכלל. האם עליו להיות נקמן, גאוותן, חסר פשרות וממוקד בעצמו או לחלופין - מבין את האחר, יצירתי בפתרונות, עומד על שלו ללא תוקפנות וחפץ בשלום.


*(א) אילון. ע.(1983) איזון עדין -  התמודדות במצבי לחץ במשפחה, ספרית הפועלים עמ' 195-142.

ב) גוטמן.י. (1990) גירושין - השפעות על ילדים ותפקיד בית ספר בהסתגלותם, עמ' 173-159, אצל סוגיות נבחרות בפסיכולוגיה ויעוץ בחינוך.

(ג) ולרסטין. ג. קלי. ג. (1984) אחרי הגירושין, הוצאת זמורה ביתן.

(ד) סימילנסקי. ש. (1990) פסיכולוגיה וחינוך של ילדים להורים גירושין, הוצאת מסדה.

(ה) סמילנסקי. מ. (1991) אתגר ההתבגרות, כרך ה' - צרכים, לחצים והתמודדות,עמ' 207-165, הוצאת רמות

התקשרו ונשמח לייעץ ללא תשלום  077-701-7000 

מאמרים חשובים 

עשרת הדיברות למתגרשים

עשרת הדיברות למתגרשים

כיצד ומתי להודיע לילדים על ההחלטה

כיצד ומתי להודיע לילדים על ההחלטה

רק אחד מכם רוצה להתגרש? מה עושים?

רק אחד מכם רוצה להתגרש? מה עושים?

לקחת שליטה על החיים

לקחת שליטה על החיים

הוראות בטיחות לקראת פרידה

הוראות בטיחות לקראת פרידה

התפתחות אישית דרך גירושין

התפתחות אישית דרך גירושין

bottom of page